01 December 2015

Hidup sebagai perantau

Bismilahrohmanirohim..

Hai guys..Ouh seriously tak sedar tahun 2015 makin melabuhkan tirainya..Tinggal tak sampai beberapa minggu jew lagi nak menganjak ke tahun 2016.Time fly so fast..Tahun baru mean angka jugak akan berubah dan bertambah..

So far..Alhamdulilah untuk segalanya..Alhamdulilah sbb Allah permudahkan segala urusan sepanjang aku merantau di tempat orang.Tapi adatlah kalau sesekali ada someting yang jadi..Sbbnya dah nama pun kehidupan riteee...

Pernah ada yang bertanya kat aku..Tak susah ke hidup sbg anak perantau ni..?Tak rindu ke kat parents..?Kat adik-adik..Halaman rumah..?Tak rasa jauh ke bila duk Perak..?Boleh servive ke sorg-sorg kat sana..

Firstly aku nak jawab..Duk Perak.Luar daripada negeri Trgnu ni..Adalah pilihan aku sendiri.Bukan sape-sape penah suruh. Paksa rela keee..And pun tak pernah my family letakkan syarat aku or adik-adik aku wajib belajar dan bekerja kat Terengganu..No..My parents bagi sepenuhnya kepercayaan asalkan kami adik beradik tau jaga diri , jaga maruah keluarga dan tak buat benda bukan-bukan..

Susah ke jadi anak perantau..Errr..Pada aku tak..Sbb seingat aku sepanjang aku berpraktikal kat IKB dulu pun aku jarang balik umah eventhough rumah aku dengan IKB dulu pun dekat jew...Seee..Dah memang habit mcmtu..So duk Trgnu ke Perak ke sama je bagi aku..

Rindu..??Ouh..Tipulah tak rindu family kan..Mesti lah rindu..Especially rindu masakan my mum..Tapi sekarang zaman dah moden.Teknologi pun semakin canggih..Macam-macam cara yg ada kot nak contact.. Facebook. Instagrim. Twitter. Wassup. Wechat..Lagi pun bak kata org tua-tua..Makin jauh makin rindu..Makin syg..Tak gituuuu..Hok alohhh...Sama juga dengan halaman umah,mestilah rindu..Rindu nak hirup udara segar eventhoungh kalau balik kampung bangun pagi selalu terbabas..Hahahaha..Orpss..Sikit jew terbabas pun..Biasala penat kan..

Jauh ke duk Perak ni??Tak punn..Dekat jew..Maybe sbb aku dah biasa duk luar..Tu yang tak rasa sgt..Ala lagi pun aku kan pernah duk Johor time study dulu..Pun pnh duk kat Pahang jugak almost 4 years..Pernah duduk Langkawi Kedah & KL pun pernah..So tak rasa sangat lah jauhnyaa...Chil la..Dah besar kan...Ngeee

Hidup sorg-sorg kat tempat org..Mestilah rasa takut jugak kan..Tipulah tak takut sbb perempuan..Tapi nak hidup zaman skrg nak kena berani.Tak semestinya jadi lelaki je kena berani..Zaman sekarang kalau lemah-lemah sangat kena tindas pulakk kannn..

So itu jelah kot serba sedikit cite aku sepanjang aku duk kat tempat orang and jadi anak perantau..Countng's day nak perabihkan cuti tahunan la plakkk..So wish me gud luck hokehhh..



Byee....


No comments:

Post a Comment