15 February 2014

New tagline:Kemaafan adalah dendam yang terindah di dalam kehidupan

Bismilahirohmnanirohim..

Ini adalah entry pertama bagi tahun 2014.Banyak peristiwa yang terjadi sehinggakan aku sendiri tidak berkesempatan untuk update ceritaII baru.Semuanya berlaku terlalu pantas.Peristiwa sedih.Gembira.Marah sakit hati,berdendam semuanya mewarnai kehidupan aku.Dan kini bila diimbas semula semuanya bagaikan memberi pengajaran.Memberi kekuatan untuk aku untuk terus menjadi seorang yang kuat.

Tagline tahun baru : 2014 : Kemaafan adalah dendam yang terindah di dalam kehidupan

Bercakap soal dendam.Yes.Aku sendiri pernah berdendam..Elehhh...Tipulah kalau korg sendiri tak pernah berdendamkan..Tak baik tipu tauuu..Aku pernah berdendam dengan ex aku sendiri..Motif..?Sbbnya dia dah hancurkan kepercayaan dan hati aku.Rasa sakit hati berubah menjadi dendam.Berdendam untu balas balik segala perbuatan yang pernah dia buat.Tapi akal aku menolaknya untuk melakukan semua tuh.Dan bukan mudah untuk aku melupakannya sehingga memakan masa bertahun barulah aku mampu untuk memafkan segala perbuatannya.3 tahun.Akhirnya,aku berjaya memaafkan segalanya dengan seikhlas hati..*Alhamdulilah aku tak berndendam lagi.

Demdam kedua..Erm..Sebenarnya yang nie berat sikit untuk aku memaafkan org tuh..Bayangkan seseorang yang datangnya dari ahli keluarga aku *takde lah dekat sangat sanggup mengeluarkan ayat semacam inie kat aku :

 " belajar pun xpandai gak..berhentilahhh...abiskan duit je..lagipun nnti lastII kat dapur gak tempatnya.."

Allah..Demi Allah aku sendiri tak sangka ayat tuh boleh keluar dari mulutnya..Sedangkan sepanjang 3 tahun lebih aku belajar sesen pun dia tak pernah nak hulurkan duit pada aku.Bertanya tentang pelajaran apatah lagi..Bergenang air mata aku saat itu..Pedih.Dalam hati aku.Ya Allah, takda siapa dalam hidup nie nakkan kegagalan dalam kehidupannya..Rasa sakit hati.Rasa bengang semua ada..Rasa bendemdam.Hinggakan aku dengar nama dia aku jadi menyampah.Tapi..Bila aku fikirII kan semula.Sampai bila aku harus berperasaan seperti itu.Kapan Sampai bila harus aku simpan perasaan amarah..Sakit hati hanya kerana mulutnya yang bisa tuh..Lantas aku fikirkan..Memaafkan dia..Itu adalah sebaikIInya..Da itu yang boleh buat hati aku kembali tenang walaupun tak semudah itu untuk aku memafkannya..

Dan.Sesungguhnya aku percaya..Memaafkan bukan bererti kita lemah.Sebaliknya orang yang berhati cekal serta tabah sahaja yang mampu untuk melakukannya


No comments:

Post a Comment