16 November 2014

Kehidupan dan pilihan...

Hai.

Kehidupan..Setiap yang hidup nie pasti nak kan kehidupan yang baik kan..Yang sempurna.Yang serba serbi lengkap..Tak terkecuali jugak dengan aku,Tapi..Kadang kala kehidupan tak adalah seindah yang diperkatakan..Tak seindah yang digambar serta digemburkan..Dalam kehidupan nie ada mcm-mcm ragam..Ada yang berjaya ada yang gagal..Ada yang kerja biasa-biasa tapi bahagia.Ada yang berlajar tinggi-tinggi tapi belum tentu lagi akan kerja seperti mana yang pernah kita belajar dulu-dulu kata..Ada yang jodohnya lambat sampai.Pun ada yang kawen awal tapi rezeki untuk dapatkan cahaya mata agak lambat sedikit.Itu lah kehidupan..

Aku...Kehidupan aku juga penuh dengan liku-liku..Penuh dengan air mata penuh dengan tangisan.Aku diuji dengan pelajaran..Tinggal satu paper jew lagi kaloo ikutkan..Tapi mungkin bukan rezeki aku untuk terus berada di dunia Property.Nasib baik lah kan family aku..Kakak-kakak aku sentiasa ada disi aku saat aku lalui semua itu.Entah kenapa..Semenjak dua menjak nie aku terbayang-bayang kenngan masa belajar Dip Pengurusan Harta Tanah dulu..Rinduu..Itu lah hakikat yang sebenar-benarnya..3 tahun lebih aku belajar..Behempas pulas..Tapi siapa aku untuk melawan takdir ilahi..Angan untuk menggegam segulung Dip Pengurusan Harta Tanah hanya tinggal angan.

Throwback balik kisah dulu..Ingat lagi..Sewaktu aku tgh berLI di Langkawi..Firm Abd Jalil & Co salah sebuah firm harta tanah yang agak terkenal dengan dunia property di Malaysia..3 bulan LI disaana banyak ilmu Pengurusan yang aku perlajari..Sayang..Kerana satu paper yang sangkut aku terpaksa hentikan LI..

Saat aku dapat tahu aku repeat paper Penilaian Statut utk kali ke dua tu..Aku terduduk depan kolam..Hancur sgt hati aku..Sumpah saat tu aku cuma terfikir utk menangis menangis n terus menangis..Berbalam air mata aku dengan ingatan pada parents aku..Terdetik di hati aku..Mama abah,.I'm sorry..I'm fail again..Hanya org yang pernah ada ditempat aku akan tau bertapa kuatnya utk aku lalui saat ini..Bersisakan kekuatan yang masih ada..Aku telefon angah (adik)..Teresak-esak aku menangis..Sebabnya..Aku sendiri tak mampu untuk sampaikan news tuh kat parents aku..

Angah jadi org tengah..Then mama call aku..She said..Be strong..Sedangkan aku masa tu menangis da mcm org gila dah..(Sebenarnya saat aku tengah typing ni pun air mata dah laju mengalir).After mama call..Abah pulak yang call..Abah ckp dgn aku..Now abah bagi pilihan utk aku..Still nak teruskan or berhenti..Masa tu aku tak boleh nak buat pilihan..Sebab kepala tengah berserabut..

Bayangkan..Daripada hari pertama aku dapat news tu..Hari-hari aku menangis..Aku call bos ku cite dengan dia then dia faham n still wish me luck..Dah setle dengan pihak firm..Aku packing barang-barang semua..Sambil packing barang nak balik Trgnu sambil air mata nie mengalir..Sape yang tak sedih bila parents aku siap hantar aku pergi Langkawi ni semata-mata sbb aku nak LI..Berapa ribu abis semat-mata utk aku..

Then aku balik..Sepanjang aku balik sorg-sorg naik feri tu dengan beg yang banyak sepanjang tu jugak aku menangis..Entahlah..Dalam  kepala nie mcm kosong jew..Mcm-mcm terfikir..Dan ayat yang kerap bermain kat kepala aku..Kenapa aku diuji dengan ujian mcmni..Allah...Sbbnya aku rasa aku dah tak mampu lagi utk terus diuji lagi..

Bila dh sampai Trgnu..Abah tanya aku apa pilihan yang aku nak buat..Selepas aku berfikir banyak kali.Fikir semasak-masaknya..Dan sebab aku percaya ada hikmahnya dengan apa yang terjadi aku nekad..Aku nekad sampai disini saja perjuangan aku..Inilah noktahnya..Sedih..Sangat sedih sebenar-benarnya.

Aku balik ke Pahang utk isi borang berhenti belajar..Tapi..Seperti yang aku sendiri jangkakan sebelum ini..Mesti akn ada penghalang dn yang menghalang utk aku berhenti dari sini..Dn ternyata ia..Lecture-lecture aku..Kesemuanya tak benarkan aku berhenti..Aku sebenarnya agak goyang dengan pilihan dan keputusan yng aku buat waktu tu..Okee tak jadi berhenti..Tapi aku tangguh pengajian..

Dalam tempoh aku tangguh pengajian..Ada hikmah lain yang tak disangka-sangka dtg..Aku dpt offer untuk sambung VTO dan Dip Fesyen dan Textile di IKBN Hulu Langat..Tapi aku pilih utk buat VTO dan lepaskan Dip Fesyen dan Textile tu dulu sebab aku percaya bila aku lepaskan yang akan ada rezeki lain lagi yang dtg..Then suddenly tanpa disangka-sangka juga aku dapat offer untuk jadi tenaga pengajar di Pusat Bertauliah yang aku jalani VTO tu..Bekerja dan belajarlah aku disini selama 5 bulan sebelum aku resign dn jalani LI di Institut Kemahiran Bestari (IKB) sekarang..

Bila aku dah yakin dan nekad dengan keputusan aku..Lagi sekali aku ke Pahang untuk setlekan urusan perbentian aku..Dan yang mcm aku jangka jugak..Mesti ada yang menjadi penghalangnya..Siap pihak atasan turun lgi pujuk aku untuk berhenti..Tapi aku dah nekad..Aku nak akhiri segalanya disini..Dan mulakan kehidupan yang baru dengan semangat yang baru..

Alhamdulilah..Semua faham kenapa itu pilihan dan keputusan aku buat..Yang penting juga aku tahu semua lecture-lecture aku akan sentiasa mendoakan kejayaan aku diluar sana..Dan akhirnya..Kini..Aku disini..Menjalani sisa-sisa LI yang masih berbaki 4 bulan.

Kerana kisah silam..Aku jadi seberani hari ini..Kerana kisah lalu..Aku jadi sekuat sekarang..Kalau tak tak dalah aku berani ke Peneng sorg-sorang..Sampaikan dipanggil Minah celup Peneng..Hihi..Doa aku cuma satu..Semoga setiap langkah aku akan terus dipermudahkan selamanya..Semoga aku dapat abiskan LI disini tanpa ada halangn dan apa-apa masalah lagi..Semoga jugak bila aku dah habis LI disini nanti aku mudah untuk dapat kerja diluar sana..

Kadang-kadang..Bila kita selalu diuju..Itu bererti Allah Maha Pengasih dan Penyayang pada kita..Dan Dia nak nilai sekuat dan setabah mana seseorang hambanya dengan dugaan dan ujian yang diberikan.Bersabar-bersabar dan terus bersabarlah itulah yang paling penting..

THROWBACK 


AUDITORIUM UCSA



LIBRY UTHM_
LAWATAN AKADEMIK


AFTER FINAL SEM 2
CLASSMATE


3 YEARS AGO

Bye...

No comments:

Post a Comment